Capítol XXIII
EL VAGÓ - PROJECTIL
 Enllestit el famós 
  Columbiad, l'interès públic va abocar-se immediatament al projectil, 
  el nou vehicle destinat a transportar a través de l'espai els tres ardits 
  aventurers. Ningú no havia oblidat que, en el seu telegrama del 30 de 
  setembre, Miquel Ardan demanava una modificació dels plànols adoptats 
  pels membres del Comitè.
  El president Barbicane havia pensat al principi, i amb raó, que la forma 
  del projectil no tenia gaire importància, car, un cop travessada l'atmosfera 
  en pocs segons, el seu recorregut s'efectuaria en el buit absolut. El Comitè 
  havia adoptat, per tant, la forma rodona, a fi que la bala pogués voltejar 
  per ella mateixa i comportar-se com li semblés. Però, des de l'instant 
  que se'l transformava en vehicle, era tota una altra cosa. Miquel Ardan no volia 
  viatjar a l'estil dels esquirols. Ell volia pujar amb el cap a dalt i els peus 
  a baix, i això amb tanta dignitat que ni que fos en la cistella d'un 
  globus. Sens dubte, més de pressa, però tampoc sense lliurar-se 
  a un seguit de cabrioles poc convenients.

Arribada del projectil a Stone's-Hill
  Altres nous plànols foren enviats a la casa Breadwill & C°., 
  d'Albany, amb recomanació d'executar-los sense retard. El projectil, 
  així modificat, fou fos el 2 de novembre i expedit immediatament a Stone's-Hill 
  pels ferrocarrils de l'Est. El 10 arribà sense cap accident al lloc del 
  seu destí. Miquel Ardan, Barbicane i Nicholl esperaven amb la més 
  viva impaciència "aquell vagó-projectil" en el qual 
  havien de prendre passatge per volar cap a la descoberta d'un nou món.
  No cal dir que es tractava d'una magnífica peça de metall, un 
  producte metal·lúrgic que feia el més gran honor al geni 
  industrial dels americans. Per primera vegada s'aconseguia l'alumini en una 
  massa tan important, que amb justesa podia considerar-se com un resultat prodigiós. 
  El preciós projectil guspirejava als raigs del Sol. En contemplar-lo 
  amb les seves formes imposants i amb la seva punta cònica, hom l'hauria 
  pres per una d'aquelles massisses torrelles a manera de garites que els arquitectes 
  medievals deixaven suspeses a l'angle dels castells que eren fortaleses. Només 
  li mancaven espitlleres i un penell.
  -Estic esperant - exclamà Miquel Ardan - que surti d'aquí dins 
  un home amb totes les seves armes i duent l'arcabús i el plastró 
  d'acer. Estarem allí dins com uns senyors feudals, i amb un xic d'artilleria 
  mantindríem a ratlla tots els exèrcits selenites, si és 
  que encara n'hi ha a la Lluna!
  -Així t'agrada el vehicle? - preguntà Barbicane al seu amic.
  -Sí, sí, força que m'agrada! - respongué Miquel 
  Ardan, que l'examinava com a artista -. Em dol, només, que les seves 
  formes no siguin més airoses, el seu con més graciós. Haurien 
  hagut de fer-lo acabar per una tofa d'ornaments de metall tornejat, amb una 
  quimera, per exemple, una gàrgola, una salamandra amb les ales desplegades 
  i eixint-li foc amb la gola oberta...
  -A què treu nas tot això? - digué Barbicane, que, donat 
  el seu esperit positiu, era poc sensible a les belleses de l'art.
  -A què treu nas, amic Barbicane! Ai, pobre de mi! Em temo molt que pel 
  sol fet de demanar-m'ho tu no ho podràs comprendre mai!
  -Digues, digues, estimat company.
  -Doncs bé, segons jo, s'ha de posar sempre un poc d'art en tot allò 
  que es faci, car així és millor. ¿Coneixes una comèdia 
  índia que se'n diu El carret del nen?
  -Ni tan sols el nom - respongué Barbicane.
  -Ja m'ho pensava - reprengué Miquel Ardan -. Sàpigues, doncs, 
  que en aquesta comèdia hi ha un lladre que, al moment de fer un forat 
  a la paret d'una casa, es pregunta si farà que el forat tingui la forma 
  d'una lira, una flor, un ocell o una àmfora. Doncs bé, amic Barbicane, 
  si en aquell temps tu haguessis estat membre del jurat, hauries condemnat aquell 
  lladre?
  -Sense pensar-m'hi gens - respongué el president del Gun-Club -, i amb 
  la circumstància agreujant de fractura.
  -Doncs jo l'hauria absolt, amic Barbicane! Ací tens per què tu 
  no podràs mai comprendre'm!
  -Ni ho intentaré mai, valent artista!
  -Però almenys - reprengué Miquel Ardan -, ja que l'exterior del 
  nostre vagó-projectil deixa tant a desitjar, se'm permetrà de 
  moblar-lo al meu gust i amb tot el luxe que convé a uns ambaixadors de 
  la Terra!
  -Referent a aquest punt, estimat Miquel - respongué Barbicane -, faràs 
  com et dicti la teva fantasia i nosaltres et deixarem fer a gust teu.
  Però abans de passar a l'aspecte agradable, el president del Gun-Club 
  havia pensat en el que era útil, i els mitjans inventats per ell per 
  esmorteir els efectes del contracop foren aplicats amb una intel·ligència 
  perfecta.
  Barbicane s'havia dit, i no sense raó, que cap ressort no seria prou 
  poderós per a esmorteir el xoc, i durant la seva famosa anada al bosc 
  de Skersnaw havia acabat per resoldre aquesta grossa dificultat d'una manera 
  molt enginyosa. Era amb l'aigua que comptava demanar-li aquest assenyalat servei, 
  i heus ací de quina manera.
  El projectil s'ompliria d'aigua fins a l'alçada de tres peus1. 
  Aquesta capa d'aigua estava destinada a suportar un disc de fusta perfectament 
  ajustat, que lliscaria tocant les parets interiors del projectil. Damunt d'aquella 
  plataforma flotant, vertader rai, hi prendrien lloc els viatgers. Quant a la 
  massa líquida, estaria distribuïda per uns envans horitzontals que 
  al moment de partir el projectil el xoc havia de rompre successivament. Llavors, 
  cada capa d'aigua, des de la més baixa fins a la més alta, escapant-se 
  pels tubs de desguàs cap a la part superior del projectil, arribaria 
  d'aquesta manera a fer de ressort, mentre que el disc, estant proveït de 
  topalls extremament potents, no deixaria que anés a topar amb el fons 
  sinó fins després de la destrucció successiva dels diferents 
  envans. Certament, els viatges experimentarien encara un violent contracop després 
  d'haver-se buidat tota la massa liquida, però el primer xoc restaria 
  enterament esmorteït mercès a aquell ressort d'una tan gran potència.
  És veritat que tres peus d'aigua sobre una superfície de cinquanta-quatre 
  peus quadrats havien de pesar prop d'onze mil cinc-centes lliures2; 
  però, segons Barbicane, la detenció dels gasos acumulats en el 
  Columbiad seria suficient per a vèncer aquest nou augment de pes. A més, 
  el xoc expel·liria tota aquella aigua en menys d'un segon, amb la qual 
  cosa el projectil reprendria tot seguit el seu pes normal.
  Heus aquí què havia pensat el president del Gun-Club i de quina 
  manera resoldria el greu problema del contracop. D'altra banda, aquell treball 
  intel·ligentment comprès pels enginyers de la casa Breadwill fou 
  meravellosament executat. Un cop produït l'efecte i expel·lida a 
  fora l'aigua, els viatgers podrien alliberar-se fàcilment dels envans 
  romputs i desmuntar el disc mòbil que els aguantava des d'abans de la 
  sortida.
  Pel que es refereix a les parets superiors del projectil, estaven millor revestides 
  d'un gruixut encoixinat de cuiro, aplicat sobre espirals del millor acer, que 
  tenien la flexibilitat dels ressorts d'un rellotge. Els tubs d'escapada dissimulats 
  dessota l'encoixinat feien que ningú no en sospités l'existència.
  Així, doncs, estaven preses totes les precaucions imaginables per a esmorteir 
  el primer xoc i per a no deixar-se esclafar, car altrament, segons el dir de 
  Miquel Ardan, haurien hagut d'ésser "ben poqueta cosa".
  El projectil amidava exteriorment nou peus d'ample per quinze d'alçada3. 
  A fi de no excedir el pes assenyalat s'havia reduït un poc el gruix de 
  les seves parets i reforçat, en canvi, la part inferior, que era la que 
  havia de suportar tota la violència dels gasos alliberats per la deflagració 
  del piroxil. I és així tanmateix en les bombes i en els obusos 
  cilindrocònics, en els quals el fons sempre és més gruixut.
  S'entrava a l'interior d'aquella torre de metall per una estreta obertura practicada 
  en les parets del con, semblant a aquests registres de les calderes de vapor. 
  Es tancava hermèticament per mitjà d'una placa d'alumini, retinguda 
  a l'interior per poderosos cargols a pressió. Els viatgers podrien sortir 
  voluntàriament de llur presó mòbil així que haguessin 
  arribat a l'astre de les nits.
  Però no n'hi havia prou d'anar-hi; calia veure-hi pel camí. No 
  hi hagué cosa més fàcil. Dessota l'encoixinat hi havia 
  quatre lluernes de vidre lenticular molt gruixut; dues d'elles, perforades a 
  la paret circular del projectil, la tercera en la seva part inferior i la quarta 
  lluerna a la punta del con. D'aquesta manera els viatgers podrien àdhuc 
  observar, durant el seu recorregut, la Terra que abandonaven, la Lluna, a la 
  qual s'apropaven, i els espais sembrats d'estels. Només que aquelles 
  lluernes estaven protegides contra els xocs de la sortida per unes plaques sòlidament 
  encastades i que era fàcil de fer caure enfora descargolant les femelles 
  de l'interior. Així, l'aire contingut en el projectil no podia escapar-se 
  i les observacions esdevenien possibles.
  Tots aquests mecanismes, admirablement instal·lats, funcionaven amb la 
  més gran facilitat i els enginyers no s'havien mostrat pas menys intel·ligents 
  en els altres arranjaments del vagó-projectil.
  Uns dipòsits sòlidament ajustats estaven destinats a contenir 
  l'aigua i els queviures necessaris per als viatgers. Podien àdhuc procurar-se 
  foc i llum per mitjà del gas emmagatzemat en un recipient especial i 
  sota una pressió de diverses atmosferes. N'hi havia prou de donar una 
  volta a l'aixeta, i durant sis dies aquest gas havia d'il·luminar i escalfar 
  aquest confortable vehicle. Com es pot veure, no hi mancaven aquelles coses 
  essencials de la vida i àdhuc del benestar. A més, gràcies 
  al bon gust de Miquel Ardan, el que era agradable vingué a ajuntar-se 
  amb el que era útil sota la forma d'objectes d'art. Si hagués 
  disposat de més espai, hauria convertit el seu projectil en un veritable 
  estudi d'artista. D'altra banda, hom s'enganyaria si suposava que aquelles tres 
  persones havien de trobar-se encongides dins d'aquesta torre de metall. Tenia 
  una superfície de cinquanta-quatre peus quadrats poc més o menys4 
  per 10 peus d'alçada5, cosa que permetia als seus 
  estadants una certa llibertat de moviments. No s'haurien pas trobat millor en 
  el més confortable vagó dels Estats Units.
  Un cop resoltes les qüestions dels queviures i la de la il·luminació, 
  restava la de l'aire. Era evident que l'aire reclòs en el projectil no 
  bastaria per als quatre dies per a la respiració dels viatgers. En efecte, 
  cada home consumeix en una hora tot l'oxigen contingut en cent litres d'aire. 
  Barbicane i els seus dos companyons, i dos gossos que pensaven dur-se'n devien 
  consumir, en vint-i-quatre hores, dos mil quatre-cents litres d'oxigen, o, dit 
  això en pes, vora set lliures. Era convenient, doncs, renovar l'aire 
  del projectil. De quina manera? Per un procediment ben senzill, emprat per Reiset 
  i Regnault, i que ja va indicar Miquel Ardan durant el míting.
  És sabut que l'aire està compost principalment de vint-i-una parts 
  d'oxigen i setanta-nou parts de nitrogen o azot. Ara bé, què succeeix 
  en respirar? Un fenomen molt senzill: l'home absorbeix l'oxigen de l'aire, eminentment 
  propi per a conservar la vida, i expel·leix el nitrogen intacte. L'aire 
  expirat ha perdut prop d'un cinc per cent del seu oxigen i conté llavors 
  un volum gairebé igual d'àcid carbònic, producte definitiu 
  de la combustió dels elements de la sang per l'oxigen inspirat. S'esdevé, 
  per tant, que en un ambient clos i al cap d'un cert temps, tot l'oxigen de l'aire 
  s'ha transformat en àcid carbònic, un gas essencialment danyós.
  La cosa es reduïa al següent: Havent-se conservat intacte el nitrogen: 
  1.r: refer l'oxigen absorbit; 2.n: destruir l'àcid carbònic expulsat. 
  Res més senzill gràcies al clorat de potassa i a la potassa càustica.
  El clorat de potassa és una sal que es presenta en forma de palletes 
  blanques. Posat a una temperatura superior a quatre-cents graus, es transforma 
  en clorur potàssic, i l'oxigen que conté es desprèn del 
  tot. Així, divuit lliures de clorat de potassa corresponen a set lliures 
  d'oxigen, o sigui la quantitat necessària als viatgers durant vint-i-quatre 
  hores. Heus aquí el procediment per a refer l'oxigen.
  Quant a la potassa càustica, és una matèria molt àvida 
  de l'àcid carbònic mesclat amb l'aire, i n'hi ha ben bé 
  prou amb remoure'l perquè se n'apoderi i formi el bicarbonat de potassa. 
  I heus aquí com s'absorbeix l'àcid carbònic.
  Amb la combinació d'aquests dos mitjans, hom té la certesa de 
  retornar a l'aire viciat totes les seves qualitats vivificants. Això 
  és el que els químics senyors Reiset i Regnault havien experimentat 
  amb èxit. Però, convé dir-ho també, l'experiment 
  només havia tingut lloc fins aleshores "in anima vili". Per 
  molta que fos la seva precisió científica, s'ignorava en absolut 
  com la suportarien els homes.
  Aquesta fou l'observació que hom féu en la sessió que va 
  tractar d'aquest important aspecte. Miquel Ardan no volia posar en dubte la 
  possibilitat de viure per mitjà d'aquest aire fictici, i va oferir-se 
  de fer un assaig abans de sortir. Però l'honor d'intentar aquesta prova 
  fou reclamada enèrgicament per J.-T. Maston.
  -Ja que jo no hi vaig - digué aquest brau artiller -, el menys que podeu 
  fer és deixar-me viure dins el projectil durant vuit dies.
  Hauria estat una duresa de cor refusar-li-ho. S'accedí al seu desig. 
  Una quantitat suficient de clorat de potassa i de potassa càustica fou 
  posada a la seva disposició, així com queviures per a vuit dies. 
  Després, estrenyent la mà dels seus amics, el 12 de novembre, 
  a les sis del matí, i sense deixar abans de recomanar molt expressament 
  que no obrissin per res la seva presó fins el dia 20, a les sis del matí, 
  s'esmunyí dins el projectil i la placa fou hermèticament tancada.
  Què succeí durant aquella vuitena? Impossible de saber-ho. Les 
  gruixudes parets del projectil privaven que tota remor de l'interior arribés 
  al defora.
  El 20 de novembre, a les sis en punt, la placa fou aixecada. Els amics de J.-T. 
  Maston no deixaven, amb tot, d'estar un xic inquiets. Però es tranquil·litzaren 
  aviat en sentir una veu joiosa que llançava un hurra formidable.
  Tot seguit, el secretari del Gun-Club aparegué al cim del con en una 
  actitud triomfant. S'havia engreixat!
  1. Uns 0,90 metres.
  2. 5.216 quilos.
  3. Metres 2,75 per 4,55.
  4. 5 metres quadrats.
  5. 3,05 metres.