Capítol XXIII
CONCLUSIÓ
Tothom recordarà 
  la gran simpatia que havia acompanyat els tres viatgers a llur partença. 
  Si al començament de l'empresa havien promogut una tal emoció 
  a l'antic i al nou món, ¿quin entusiasme havia d'acollir-nos, 
  ara, a llur retorn? Aquells milions d'espectadors que havien envaït la 
  península floridenca, ¿no correrien a l'encontre d'aquells sublims 
  aventurers? Aquelles legions d'estrangers, vingudes de tots els punts del globus 
  devers les costes americanes, ¿deixarien el territori de la Unió 
  sense reveure Barbicane, Nicholl i Miquel Ardan? No, i l'encesa passió 
  del públic havia de respondre dignament a la grandesa de l'empresa. Unes 
  criatures humanes que havien abandonat l'esferoide terrestre i que tornaven 
  després d'aquell estrany viatge pels espais celestes, no podien mancar 
  d'ésser rebuts tal com ho serà el profeta Elias quan tornarà 
  a venir a la Terra. Veure'ls de moment i sentir-los parlar tot seguit, tal era 
  l'anhel general.
  Aquest anhel s'havia de veure realitzat molt aviat i gairebé per la major 
  part dels habitants de la Unió.
  Barbicane, Miquel Ardan i Nicholl, i els delegats del Gun-Club, tornats sense 
  fer-se esperar més a Baltimore, foren rebuts amb un entusiasme indescriptible. 
  Les notes de viatge del president Barbicane estaven a punt d'ésser lliurades 
  a la publicitat. El "New-York Herald"1 comprà 
  el manuscrit a un preu que no s'ha sabut encara, però que per la seva 
  importància degué ésser excessiu. I, en efecte, durant 
  la publicació del Viatge a la Lluna, el tiratge d'aquell diari va pujar 
  fins a cinc milions d'exemplars. Tres dies després de l'arribada dels 
  viatgers a la Terra, els menors detalls de llur expedició eren coneguts. 
  Només restava veure els herois d'aquella empresa sobrehumana.
  L'exploració de Barbicane i els seus amics al voltant de la Lluna havia 
  permès de controlar les diverses teories admeses respecte al satèl·lit 
  terrestre. Aquells savis havien observat de visu, i en condicions molt particulars. 
  Però ara hom sabia quines teories havien d'ésser bandejades i 
  quines altres admeses sobre la formació d'aquest astre, sobre el seu 
  origen i sobre la seva habitabilitat. El seu passat, el seu present i el seu 
  avenir, havien lliurat àdhuc llurs darrers secrets. ¿Què 
  podien objectar a uns observadors conscienciosos que havien amidat a menys de 
  quaranta quilòmetres aquella curiosa muntanya de Tico, la més 
  sorprenent del sistema orogràfic lunar? ¿Què respondre 
  a aquells savis les mirades del quals s'havien posat en els abismes del circ 
  de Plató? ¿Com contradir aquells valents que els atzars de llur 
  temptativa s'havien endut fins a aquella cara invisible del disc lunar, que 
  cap ull humà no havia albirat fins aleshores? Ara, per tant, estaven 
  en llur dret d'imposar límits a aquesta ciència selenogràfica 
  que havia reconstruït el món lunar com Cuvier amb l'esquelet d'un 
  fòssil i de dir: La Lluna fou això, un món habitable i 
  habitat abans que la Terra! La Lluna és això, un món inhabitable 
  i actualment inhabitat!
  Per celebrar el retorn del més Il·lustre dels seus membres i dels 
  seus dos companys, el Gun-Club va pensar a donar un banquet digne d'aquells 
  triomfadors, digne del poble americà i en condicions tals que tots els 
  habitants de la Unió poguessin directament prendre-hi part.

L'apoteosi era digna
  Tots els caps de línia dels rails-roads de l'Estat foren enllaçats 
  entre ells per rails volants. Després, totes les estacions foren empavesades 
  amb les mateixes banderes, agençades amb els mateixos ornaments, i s'aixecaren 
  taules uniformement servides. A determinades hores, successivament callades, 
  i per mitjà de rellotges elèctrics que batien el segon al mateix 
  instant, les poblacions foren convidades a prendre lloc a les taules del banquet.
  Durant quatre dies, del 5 al 9 de gener, els trens foren suspesos, com ho són 
  els diumenges a les línies de la Unió, i totes les vies restaren 
  lliures.
  Només una locomotora a gran velocitat, conduint un vagó d'honor, 
  tingué el dret de circular durant aquells quatre dies pels camins de 
  ferro dels Estats Units.
  La locomotora, conduïda per un fogainer i un maquinista, portava, per gràcia 
  especial, l'honorable J.-T. Maston, secretari del Gun-Club.
  El vagó estava reservat al president Barbicane, al capità Nicholl 
  i a Miquel Ardan.
  Al xiulet del maquinista i després dels hurres, els hips i de totes les 
  onomatopeies admiratives de la llegua americana, el tren sortí de l'estació 
  de Baltimore. Marxava amb una velocitat de vuitanta llegües per hora2 
  Però què era aquesta velocitat comparada amb la que s'havia endut 
  els tres herois en sortir del Columbiad?
  Així anaren 
  d'una ciutat a l'altra, trobant les poblacions entaulades a llur pas, saludant-los 
  amb les mateixes aclamacions i prodigant-los els mateixos visques. Així 
  recorregueren l'Est de la Unió a través de la Pensilvània, 
  Connecticut, Massachusetts, Vermont, Maine i Nova Brunswick. Travessaren el 
  Nord i l'Oest per Nova York, Ohio, Michigan i Wisconsin. Davallaren al Sur per 
  l'Illinois, el Missurí, Arkansas, Texas i la Luísiana. Corregueren 
  el Sud-oest per Alabama i la Florida i pujaren per Geòrgia i les Carolines. 
  Visitaren el centre amb Tennessee, Kentucky, Virgínia i Indiana, i, un 
  cop passada l'estació de Washington, tornaren a Baltimore, i podem creure 
  que durant quatre dies els Estats Units d'Amèrica, entaulats en un únic 
  i immens banquet, els saludaven simultàniament amb els mateixos hurres!3 
  
  L'apoteosi era digna d'aquells tres herois que la faula hauria enlairat a la 
  categoria dels semidéus.
  I ara, aquesta temptativa sense precedents en els annals dels viatges, ¿ens 
  durà a algun resultat pràctic? ¿S'obriran mai comunicacions 
  directes amb la Lluna? ¿Hi haurà un servei de navegació 
  a través de l'espai, que funcioni pel món solar? ¿Es podrà 
  anar d'un planeta a l'altre, de Júpiter a Mercuri, i més endavant 
  d'una estrella a l'altra, de la Polar a Sírius? ¿Permetrà 
  algun sistema de locomoció, visitar aquests sols que formiguegen pel 
  firmament?
  A aquestes preguntes, hom no sabria què dir-hi. Però, coneixent 
  l'audaç enginy de la raça anglosaxona, ningú no se sorprendrà 
  que els americans hagint provat de treure partit de la temptativa del president 
  Barbicane.4
  Així, temps després del retorn dels viatgers, el públic 
  acollí com un favor assenyalat els anuncis de la constitució d'una 
  Societat comanditària (limitada), amb un capital de cent milions de dòlars, 
  dividida en cent mil accions a mil dólars cadascuna, sota el nom de "Societat 
  nacional de comunicacions interestel·lars". President, Barbicane; 
  vice-president, capità Nicholl; secretari de l'administració, 
  J.-T. Maston; director dels moviments, Miquel Ardan.
  I com sigui que, en tractar-se d'afers, és propi del temperament americà 
  de preveure-ho tot, àdhuc una fallida, fou nomenat per endavant jutge-comissari 
  l'honorable Harry Troloppe, i síndic Francis Dayton!
1. Fou 
  aquest mateix diari el que el 1870 envià a l'Àfrica el periodista 
  Enric M. Stanley, a la recerca del famós explorador anglès David 
  Livingstone. (N. del T.)
  2. A 320 quilòmetres...! Cabalment durant la celebració 
  dels Jocs Olímpics de Tòquio en 1964, entre la capital del Japó 
  i Osaka els trens van circular a una velocitat propera als 200 quilòmetres 
  per hora, i, darrerament, s'han inaugurat nous trens que en aquella mateixa 
  línia avancen a raó de 163 quilòmetres. Vegi's com, amb 
  cent anys de diferència, és possible de veure realitzada, una 
  vegada més, una altra utopia de Juli Verne. (N. del T.)
  3. La descripció de tot aquest àpat donat 
  al costat de la via fèrria, ¿no sembla recordar la llegenda catalana 
  de la taula de Barcelona, parada per ordre del comte Ramon Berenguer IV el Sant, 
  des de la nostra ciutat fins a Montcada, en obsequi de l'emperadriu d'Alemanya 
  i el seu seguici? (N. del T.)
  4. Sense voler profunditzar aquesta qüestió 
  tan palpitant en els nostres dies i que per la seva importància i transcendència 
  requereix nombrosos i difícils problemes que fóra llarg d'exposar 
  aquí, tots ells amb mires als futurs viatgers i les astronaus que han 
  de conduir-los pels camins infinits de l'Univers estel·lar, resumirem 
  dient que, en principi, aquest somni és i serà possible mercès 
  a l'energia atòmica, que, per mitjà d'uns petits reactors, dotarà 
  d'energia elèctrica les naus i els satèl·lits artificials 
  de l'espai impulsant-los a una velocitat fantàstica que assolirà 
  milers de quilòmetres per segon.
  Les invencions aportades per les dues nacions capdavanteres en aquesta lluita 
  entaulada per a la conquesta de l'espai, Rússia i Estats Units, duen 
  el segell de llur origen alemany en raó de la iniciativa i els tecnicismes 
  científics pel record dels treballs realitzats a Peenemunde, que cristal·litzaren 
  en les famoses V-1 i V-2. Després dels nombrosos i repetits experiments 
  efectuats, àdhuc amb animals vivents, plantes i bactèries, l'home 
  ja ha solcat per catorze vegades els camins de l'espai des que el 12 d'abril 
  del 1961, el rus Gagarin, a bord del "Vostok I" féu el seu 
  primer vol en 1 hora i 48 minuts fins arribar als nord-americans McDivitt i 
  White, que el 3 de juny del 1965 i tripulant un "Gemini IV", van estar 
  donant voltes a l'entorn de la Terra durant 97 hores i 57 minuts (cabalment, 
  el mateix temps que els herois de la novel·la de Verne). I el darrer 
  intent, també per part dels Estats Units i que va fracassar, hauria consistit 
  en la presa de contacte entre el "Gemini VI" tripulat i un altre vehicle 
  sense tripulació, i tot això després d'un recorregut de 
  més de 160.000 quilòmetres, volant a 30.000 quilòmetres 
  per hora i trobant-se a 350 quilòmetres sobre la Terra. 
  Per a més endavant i seguint sempre aquest ordre de projectes, hom espera 
  que en 1969, probablement, tindrà lloc el primer desembarc humà 
  a la Lluna. Això serà el resultat del projecte " Mercury", 
  iniciat en 1963 i que ja ha estat aconseguit, del projecte "Gemini", 
  amb un programa de 10 vols amb doble tripulació i que està actualment 
  executant-se, i, per últim, del projecte "Apol·lo", 
  que consistirà en una sèrie de voltes siderals. Aquest és 
  el programa que els Estats Units, i més concretament els dirigents de 
  la N.A.S.A. (Administració Nacional d'Aeronàutica i de l'Espai) 
  esperen poder dur a terme en el transcurs dels propers anys.
  Així, la conquesta de la Lluna es confia que la durà a terme el 
  gegantí coet "Saturn", de 49 metres d'alçària, 
  concebeu per l'enginyer alemany Werner von Braun, el màxim especialista 
  en projectils-coets. Tanmateix això no serà possible fins i tant 
  que no s'hagin complert els tres programes que acabem d'indicar i després 
  d'unes prèvies i .sensacionals exploracions a la superfície lunar.
  I acabem dient que a l'avenir es podran visitar alguns dels planetes i satèl·lits 
  que formen la nostra família solar, principalment Venus i Mart, car probablement, 
  dels altres planetes, només se'n podrà obtenir una informació 
  merament superficial perquè llurs condicions físiques impediran 
  en absolut un viatge d'exploració visual per a l'interior, com així 
  s'esdevé amb Júpiter, Saturn i altres. I, per a la resta del Cosmos, 
  sembla restar vedada la visita de l'home. (N. del T. - Novembre del 1965.)