Capítol X
UN ENEMIC PER A VINT-I-CINC MILIONS D'AMICS
 El públic americà 
  tenia un viu interès pels més petits detalls de l'empresa del 
  Gun-Club. Seguia dia per dia les discussions del Comitè. Els més 
  senzills preparatius d'aquest gran experiment, les qüestions de xifres 
  que promovia, les dificultats mecàniques per a resoldre, en un mot, "l'execució 
  del gran projecte", heus aquí el que l'apassionava en el més 
  alt grau.
  Més d'un any havia de transcórrer entre el començament 
  dels treballs i llur acabament; però aquest lapse de temps no seria pas 
  pobre d'emocions. Entre l'emplaçament a escollir per a la foneria, la 
  construcció del motllo, la fosa del Columbiad i el seu molt perillós 
  carregament n'hi havia ben bé prou per a agullonar la curiositat pública. 
  El projectil, una vegada engegat, fugiria de les mirades en poques dècimes 
  de segon; després, el que li esdevindria, com es mantindria per l'espai 
  i de quina manera arribaria a la Lluna, és el que només un petit 
  nombre de privilegiats veurien amb els seus propis ulls. Així, doncs, 
  els preparatius de l'experiment i els detalls precisos de l'execució 
  constituïen aleshores el veritable interès.
  Tot d'una, però, l'atracció purament científica de l'empresa 
  fou sobreexcitada per un incident.
  Tothom sap quines nombroses legions d'admiradors i d'amics el projecte de Barbicane 
  havia aplegat al seu redós... Per tant, per honorable, per extraordinari 
  que aquell fos, aquella majoria no era pas la unanimitat. Un sol home, un només 
  en tots els Estats de la Unió, protestà contra la temptativa del 
  Gun-Club. Va atacar-la amb violència a cada ocasió, i la naturalesa 
  humana és de tal manera, que Barbicane fou més sensible a l'oposició 
  d'aquest únic que als aplaudiments de tots els altres.
  Per damunt de tot, ell coneixia prou bé el motiu d'aquella antipatia 
  i d'on provenia aquella enemistat solitària, perquè era personal 
  i ja de molt de temps abans, i, en fi, per quina rivalitat d'amor propi havia 
  pres naixença. El president del Gun-Club no l'havia vist mai, aquell 
  enemic perseverant. Era una sort, car l'encontre d'aquests dos homes hauria 
  tingut certament conseqüències desagradables. Aquell rival era un 
  savi com Barbicane, un natural superbiós, atrevit, violent, un pur ianqui. 
  L'anomenaven el capità Nicholl i residia a Filadèlfia.

El capità Nicholl
  Ningú no ignora la curiosa lluita que s'entaulà durant la guerra 
  federal entre el projectil i la cuirassa dels navilis blindats. Aquell anava 
  destinat a foradar, i aquesta decidida a no deixar-se foradar. D'ací 
  pervingué una transformació radical de la marina en els Estats 
  dels dos continents1. El projectil i la planxa lluitaren 
  amb un acarnissament sense parió; l'un engrandint-se i l'altra engruixint-se 
  en una proporció constant. Els navilis, armats de peces formidables, 
  partien devers el foc a recer de llur casc invulnerable. Els Merrimac, els Monitor, 
  els Ram-Tenesse, els Weckausen2, llençaven projectils 
  enormes, després d'ésser cuirassats contra els projectils dels 
  altres. Feien el dany que ells no volien que els altres els fessin. Principi 
  immoral sobre el qual reposa tanmateix tot l'art de la guerra.
  Ara bé, si Barbicane fou un gran fonedor de projectils, Nicholl fou un 
  gran forjador de planxes. L'un fonia nit i dia a Baltimore, i l'altre forjava 
  dia i nit a Filadèlfia. Cadascú seguia un corrent d'idees essencialment 
  oposat.
  Tan aviat com Barbicane inventava un nou projectil, ja Nicholl inventava una 
  nova planxa. El president del Gun-Club es passava la vida a obrir forats, i 
  el capità a impedir-ho. D'ací una rivalitat de tots els instants 
  que arribava fins a les persones. Nicholl s'apareixia en somnis a Barbicane 
  sota la forma d'una cuirassa impenetrable i contra la qual ell s'estavellava, 
  i Barbicane, en els somnis de Nicholl, com un projectil que el travessava de 
  banda a banda.
  Així i tot, per bé que ells seguissin dues línies divergents, 
  aquells savis haurien acabat per retrobar-se a despit de tots els axiomes de 
  geometria, si bé llavors seria en el terreny del duel. Molt sortosament 
  per a aquells ciutadans tan útils a llur país, una distància 
  de cinquanta a seixanta milles els separava un de l'altre, i ja llurs amics 
  omplien el camí de dificultats perquè no es retrobessin mai.
  Ara, quin dels dos inventors havia triomfat per damunt de l'altre era cosa que 
  no se sabia prou bé. Els resultats obtinguts feien difícil una 
  apreciació justa. Malgrat tot, semblava a fi de comptes que la cuirassa 
  devia acabar per cedir a la bala.
  Nogensmenys, hi havia dubte per part de les persones que eren enteses. En els 
  darrers experiments, els projectils cilindrocònics de Barbicane es clavaren 
  com agulles sobre les planxes de Nicholl, i aquell dia el forjador de Filadèlfia 
  es cregué victoriós i no tingué prou paraules de menyspreu 
  per al seu rival. Però quan aquell, poc després, substituí 
  les bales còniques per simples obusos de sis-centes lliures, el capità 
  hagué d'humiliar-se. Certament, aquells projectils, encara que animats 
  d'una velocitat mediocre3, trencaren, foradaren i feren 
  saltar a trossos les planxes del millor metall.
  Així estaven les coses en aquest punt en què la victòria 
  semblava ésser per a la bala, quan la guerra va acabar-se el mateix dia 
  en què Nicholl enllestia una nova cuirassa d'acer forjat! Era una obra 
  d'art en el seu gènere, car desafiava tots els projectils del món. 
  El capità la féu transportar al polígon de Washington, 
  tot provocant el president Barbicane a trencar-la. I Barbicane, havent fet la 
  pau, no volgué fer la prova de l'experiment.
  Llavors Nicholl, furiós, oferí d'exposar la seva planxa al xoc 
  de les bales més inversemblants, plenes, buides, esfèriques o 
  còniques. Nou refús del president, que, decididament, no volia 
  comprometre el seu darrer èxit.
  Nicholl, exasperat per aquell entossudiment inqualificable, volgué temptar 
  Barbicane deixant-li totes les oportunitats. Proposà de posar la planxa 
  a dues-centes iardes del canó, i Barbicane s'obstinà en la seva 
  negativa. A cent iardes? Ni que fos a setanta-cinc.
  -A cinquanta - cridà el capità per la veu dels diaris -, a vint-i-cinc 
  iardes, la meva planxa, i jo al darrera!
  Barbicane respongué que, àdhuc que el mateix capità Nicholl 
  s'hi col·loqués al davant, tampoc no dispararia.
  Nicholl, davant d'aquesta rèplica, no es pogué contenir més. 
  Acudí a les personalitats i insinuà que la pusil·lanimitat 
  era indivisible; que l'home que refusa de fer un dispar de canó està 
  ben a prop de tenir por i que, en resum, aquests artillers que es baten actualment 
  a sis milles de distància han canviat prudentment el coratge individual 
  per les fórmules matemàtiques, i que per damunt de tot hi ha tanta 
  bravesa a esperar tranquil·lament una bala darrera d'una planxa com a 
  engegar-la segons totes les regles de l'art.
  A aquestes insinuacions, Barbicane no digué res; potser àdhuc 
  no arribà a tenir-ne esment, car per aquells temps els càlculs 
  de la seva gran empresa l'absorbien per complet.
  Quan féu la seva famosa comunicació al Gun-Club, la ira del capità 
  Nicholl va arribar al seu paroxisme. S'hi barrejava una gran gelosia i un sentiment 
  d'impotència absoluta! Com poder inventar alguna cosa de millor que aquell 
  Columbiad de nou-cents peus! Quina cuirassa resistiria un projectil de vint 
  mil lliures! Nicholl romangué de moment espaordit, anorreat, desfet sota 
  aquella "canonada", però es reféu i resolgué 
  d'esclafar la proposició de Barbicane amb el pes dels seus arguments.
  Va atacar, doncs, molt violentament els treballs del Gun-Club; escriví 
  nombroses lletres que els diaris no refusaren de publicar. Assajà d'enderrocar 
  científicament l'obra de Barbicane. I, un cop estigué la guerra 
  entaulada, cridà en ajuda seva raons de tota mena i, la veritat sigui 
  dita, molt sovint enganyoses i en mal sentit.

Nicholl escrivint cartes contra el Gun-Club
  De moment, Barbicane fou molt violentament atacat en les seves xifres. Nicholl 
  intentà de provar per A + B la falsedat de les seves fórmules 
  i va acusar-lo d'ignorar els principis rudimentaris de la balística. 
  Entre altres errors, i segons els seus càlculs, Nicholl li demostrava 
  que era absolutament impossible de donar a un cos qualsevol una velocitat de 
  dotze mil iardes per segon; sostingué, amb l'àlgebra a la mà, 
  que, àdhuc amb aquesta velocitat, un projectil tan pesant mai no traspassaria 
  els límits de l'atmosfera terrestre! No arribaria tan sols ni a trenta-cinc 
  quilòmetres! Més encara. Considerant la velocitat com a cosa feta 
  i per tant com a suficient, l'obús no resistiria la pressió dels 
  gasos desenrotllats per la inflamació d'un milió sis-centes mil 
  lliures de pólvora, i, si arribava a resistir aquella pressió, 
  almenys no podria aguantar una temperatura semblant i es fondria a la seva sortida 
  del Columbiad i cauria en pluja bullent damunt el cap dels imprudents espectadors.
  Barbicane, davant d'aquests atacs, no pestanyejà i continuà la 
  seva obra.
  Llavors, Nicholl prengué l'afer sota un altre aspecte. Sense deixar de 
  parlar de la seva inutilitat en tots els punts de vista, considerà l'experiment 
  com a cosa molt perillosa per als ciutadans que autoritzaven amb llur presència 
  un espectacle tan condemnable i per a les ciutats properes a aquell deplorable 
  canó. Féu remarcar igualment que, si el projectil no assolia el 
  seu objectiu, cosa absolutament impossible, cauria evidentment a la terra, i 
  la caiguda d'una massa semblant, multiplicada pel quadrat de la seva velocitat, 
  comprometria singularment algun punt del globus. Doncs en semblant circumstància, 
  i sense contrariar els drets de ciutadans lliures, allò era un afer on 
  la intervenció del Govern esdevenia necessària, si no volia comprometre 
  la seguretat de tothom pel plaer d'un de sol.
  Hom pot veure a quins extrems d'exageració es deixava arrossegar el capità 
  Nicholl. Es trobava sol amb el seu parer. Però ningú no tingué 
  en compte les seves malastrugues profecies. El deixaren, doncs, que cridés 
  a pler fins a esgargamellar-se, puix que això li anava bé. Feia 
  de defensor d'una causa perduda de molt abans; se'l sentia, però ningú 
  no se l'escoltava, i no s'endugué ni un sol admirador del president del 
  Gun-Club. I aquest, d'altra banda, tampoc no es prengué àdhuc 
  el treball de replicar als arguments del seu rival.
  Nicholl, arraconat en les seves darreres trinxeres, ja que no podia tampoc pagar 
  de la seva persona en aquesta causa, resolgué de pagar amb el seu diner. 
  Va proposar, doncs, una sèrie d'apostes concebudes en aquests termes 
  i seguint una proporció creixent.
  Va apostar:
1.r Que els fons necessaris per a l'empresa del Gun-Club no s'aconseguirien. . . .................................................................................................................$ 1.000
2.n Que el treball de fosa d'un canó de nou-cents peus era impracticable i que no reexiria................................................................................................$ 2.000
3.r Que seria impossible de carregar el Columbiad, i que el piroxil s'encendria per ell mateix sota la pressió del projectil............................................... $ 3.000
4.t Que el Columbiad rebentaria a la primera canonada........................ $ 4.000
5.è Que la bala no arribaria ni a sis milles i tornaria a caure alguns segons després d'haver estat engegada............................................................. $ 5.000
  Com pot veure's, era una suma important la que arriscava el capità endut 
  per la seva invencible tossuderia. Es tractava no menys que de quinze mil dólars4. 
  
  Malgrat la importància de l'aposta, el 19 d'octubre, el capità 
  rebé un plec segellat on amb un laconisme magnífic es llegia:
 "Baltimore, 18 d'octubre.
  Acceptat.
BARBICANE."
  1. En recordar-nos Juli Verne aquesta lluita entre la bala 
  i la planxa, i el fet d'haver celebrat recentment el primer centenari de la 
  navegació submarina descoberta per Monturiol, escau de recordar aquí 
  que l'inventor català, en el seu llibre Assaig sobre l'art de navegar 
  per dessota l'aigua, escrit en 1869, també tracta extensament sobre aquesta 
  mateixa rivalitat. Vegeu, en l'esmentada obra, el capítol V de la segona 
  part, pàgina 161 i següents. Versió catalana de Carles Rahola, 
  del 1919. (N. del T.)
  2. Navilis de la marina americana.
  3. El pes de la pólvora emprada no era més 
  que un dotzè del pes de l'obús.
  4. Quan Juli Verne escriví aquesta novel·la, 
  aquesta suma ascendia a 81.300 francs. Avui dia, i emprant un canvi oficial 
  (Frs. Fr. 493,- per dòlar) pujaria a 7.400.000 francs! (N. del T.)